W związku z trwającą pandemią Covid-19 skala zadań realizowanych przez pracowników ochrony w obiektach handlowych jest obecnie ogromna i składa się z wielu różnych elementów. Rozciąga się od obowiązujących aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania koronawirusa, działań ochrony fizycznej o charakterze prewencyjnym i informacyjnym, przez obsługę systemów zabezpieczeń technicznych i zliczanie osób w placówkach handlowych, a kończy na udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej.
Z czego wynika wzrost obowiązków firm ochrony w trakcie pandemii?
Lista zadań, jakiej muszą przestrzegać agencje ochrony w obiektach handlowych, uległa znacznemu poszerzeniu. Wzrost obowiązków pracowników ochrony jest związany z ważnym czynnikiem, jaki decyduje o możliwości działania obiektów handlowych - ochroną zdrowia. W obliczu cyklicznie napływających fal koronawirusa, kwestia odpowiedniego limitowania liczby klientów w galeriach handlowych oraz stosowania przez nich obowiązujących obostrzeń jest niezwykle istotna.
Innym sposobem, aby zapewnić klientom odpowiedni poziom bezpieczeństwa jest stosowanie zasad DDM, czyli dystans, dezynfekcja, maseczka. Sprawowanie nadzoru, aby wszystkie osoby, znajdujące się w danym obiekcie stosowały się do określonych zasad, jest obecnie jednym z najważniejszych zadań pracowników ochrony.
Największe trudności związane z wykonywaniem zadań związanych z ochroną zdrowia
Trudnością w egzekwowaniu istniejących przepisów jest brak nadania odpowiednich uprawnień pracownikom ochrony, aby to czynić. Problem ten jest nawet w tak podstawowych kwestiach, jak obowiązek noszenia maseczek w obiektach handlowych. Niestety wiele osób wciąż nie stosuje się do istniejących zasad. Kwestia kontrolowania prawidłowego noszenia maseczek przez klientów w trakcie wykonywania zadania ochrony obiektów handlowych została nawet niedawno poruszona przez przedstawicieli PRCH na spotkaniu z Ministrem Zdrowia. Niestety, wciąż pracownicy firm ochrony nie uzyskali niezbędnych uprawnień w egzekwowaniu zasady noszenia maseczek.
Największym wyzwaniem dla pracowników agencji ochrony, którzy wykonują swoje obowiązki w galeriach handlowych, są prowokacyjne zachowania osób, które celowo nie zakładają maseczek i awanturują się, jeżeli ktoś im zwróci uwagę. To bardzo utrudnia wykonywanie zadań pracownikom ochrony. Takie prowokacje często są też nagrywane, a następnie publikowane w mediach społecznościowych. Sprawia to, że wielu pracowników ochrony często nie chce dodatkowo prowokować i decyduje się jedynie na wyważone działania, które niestety nie zawsze przynoszą oczekiwane skutki.
Konieczność wprowadzenia specjalnych scenariuszy postępowań dla pracowników ochrony
Mając na uwadze powstające problemy z prawidłowym wykonywaniem obowiązków ochrony w obiektach handlowych, Securitas opracował szereg wytycznych oraz scenariuszy postępowania dla pracowników ochrony. Naszym pracownikom, którzy wykonują swoje obowiązki na pierwszej linii kontaktu z klientami, zapewniliśmy odpowiednie szkolenia z zakresu zarządzania emocjami oraz wprowadziliśmy procedury, które znacznie ograniczyły eskalację prowokacji i są pomocne w realizacji obostrzeń sanitarnych. Securitas stara się również podkreślać rolę społecznej odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie placówek handlowych i w pełni współpracuje w tym zakresie z ich zarządcami.